|
Vizualizace přechodu laminární mezní vrstvy na turbulentní při měření v aerodynamickém tunelu
Holík, Denis ; Trusík, Vojtěch (oponent) ; Popela, Robert (vedoucí práce)
Účelem práce byl návrh a otestování zobrazovací metody umožňující vizualizaci přechodu laminární mezní vrstvy na turbulentní a vizualizaci laminární separace mezní vrstvy na zpětném zrcátku automobilu. Začátek práce pojednává o teoretických základech spojených se vznikem mezní vrstvy a jejím vývojem za různých podmínek. Následně byl proveden průzkum existujících zobrazovacích metod umožňujících zobrazení proudění na povrchu těles. Z těchto metod byla na základě zadaných charakteristik zvoleno zobrazování s pou- žitím termovizní kamery. Jako kontrolní byla vybrána metoda využívající olejového filmu (oilflow). Za použití obou metod byly provedeny experimenty, které potvrdily vhodnost termovizní metody pro vizualizaci přechodu laminární mezní vrstvy na turbulentní mezní vrstvu. Konečný test odhalil přítomnost laminární separace mezní vrstvy na horním krytu zpětného zrcátka. Na konci práce byly shrnuty možné chyby spojené s oběma zvolenými způsoby vizualizace a navrhnuty způsoby jak zapojit termovizní metodu do testování v automobilovém průmyslu.
|
| |
| |
|
Numerická simulace Kármánovy vírové řady
Šponiar, D. ; Trávníček, Zdeněk ; Vogel, Jiří
Úplav za kruhovým válcem je zkoumán s pomocí řešiče FLUENT. Předpoklady proudění vzduchu jsou následující: dvourozměrnost a nestlačitelnost, laminární a isotermický případ. Rozsah Reynoldsova čísla je Re = 30-170. Numerická simulace dává ustálený úplav pro Re = 30-60, a periodické odtrhávání vírů (Kármánova vírová řada) pro Re = 60-170. Frekvence odtrhávání vírů byla kvantifikována do podoby závislosti Strouhalova čísla na Reynoldsově čísle. Výsledky velmi dobře souhlasí s předchozími experimentálními údaji, přitom maximální odchylka numerické simulace a experimentů je 1.2%.
|